torstai 18. kesäkuuta 2015

Vätternrundan 2015 med CC CykleFrenia Finland

Lähdimme Jyväskyläläisen Matka Mäkelän bussilla kohti Vätternrundania torstaina 11.6. iltapäivällä klo 13 aikoihin Lahdesjärven ABC:ltä. Tämän maailman suurimman massapyöräilytapahtuman startti olisi meillä edessä lauantaina 13.6. Motalassa Ruotsissa. Bussi oli lähtenyt aamulla liikkeelle Matka Mäkelä Oy:n pihasta Keuruulta, josta se suuntasi Jyväskylän Laajavuoren kautta Tampereelle. Pidimme aluksi tauon ABC:llä ja pakkasimme pyörät ja matkatavarat bussiin ja peräkärryyn. Tampereelta ajoimme Helsinkiin Katajanokalle Viking Linen terminaaliin ja lähdimme M/S Mariellalla Tukholmaan. Osa porukasta tuli vielä Helsingistä mukaan matkaan. Matkalle oli lähdössä 42 pyöräilijää ja muuten vaan mukaan lähtenyttä turistia. Team Raholasta mukana oli myös Vahtolammin Mika, jo 10. kertaa. Mika alun perin minutkin houkutteli matkalle mukaan. 4 pyöräilijää Hollannista ja Ranskasta liittyi vielä perillä meidän ryhmäämme.  Laivalle päästyämme olikin sitten melkein heti herkullinen ja monipuolinen buffetruokailu.

Juhani the tiimiläinen

Seuraavana aamuna saavuimme klo 10 aikoihin Tukholmaan. Keli Ruotsissa oli mukavan lämmin ja aurinkoinen. Tukholman satamasta lähdimme ajamaan noin 250 kilometriä kohti Kaakkois-Ruotsissa sijaitsevaa Motalaa. Matkalla pidimme tauon Nyköpingissä. Iltapäivällä saavuimme perille kansainväliselle Fria Intermilia koululle, jossa oli peruskoulun 1-9 luokat. Koululla olimme paikallisen Suomi-seuran vieraina. Perille päästyämme purimme bussista ja peräkärrystä pyörät ja matkatavarat pois. Majoituimme koulun 3. kerroksen luokkatiloihin. Koululle majoittui ryhmiä myös muualta ulkomailta ja Ruotsista. Pyörät säilytettiin pihalla aidatulla alueella. Alkuvalmistelujen jälkeen söimme koulun ruokalassa lounaan. Tarjolla oli spagettia ja jauhelihakastiketta. Ruokailun jälkeen lähdimme bussilla kaupungin keskustaan hakemaan numerolaput ja tutustumaan kisaexpoon. Alueella oli jo melkoinen kuhina ja valtavasti väkeä.
Palattuamme bussilla koululle aloimmekin sitten jo valmistautua edessä olevaan pyöräilyyn ja laittamaan pyöriä ja varusteita kuntoon. Ilta meni nopeasti mukavassa seurassa ja söimme vielä iltapalaa ennen nukkumaanmenoa. Ensimmäiset pyöräilijät starttasivat tapahtumaan jo perjantaina illalla klo 19.30 ja osa meidänkin pyöräilijöistä aloitti 300 kilometrin urakan jo perjantai-illan aikana. Meidän ryhmän virallinen starttiaika oli klo 4:12 lauantaina aamuyöllä. Kovin pitkiä yöunia ei ehtinyt siis saada ennen starttia. Nukuimme koulun luokkatiloissa patjoilla ja makuupusseissa.
Tapahtumassa ajettiin alla olevassa kuvassa näkyvällä reitillä Vättern-järven ympäristössä. Lähtö ja maali olivat Motalan keskustassa eri paikoissa. Reitillä oli paljon upeita maisemia ja iso osa reitistä kulki maaseudulla. Reitti oli huomattavasti tasaisempi kuin Pirkan Pyöräilyssä, toki muutama kovempi nousu oli ja lopussa erityisen kova Jeesus-mäki.

Aamulla ennen lähtöä kisapaikalle söimme hyvän aamupalan. Tarjolla oli mm. leipää, riisipuuroa, kanelia ja hilloa. Aamulla lähtiessämme oli noin 10 astetta lämmintä ja poutaa. Matkaan lähti ryhmiä edellisestä illasta aina lauantai iltapäivään asti, jolloin klo 12.00-13.12 välillä starttasi Sub 9-ryhmä. Lähtöalue oli jaettu kahtia, vasempaan ja oikeaan. Meidän lähtö tapahtui vasemmalta puolelta. Lähtöalueella oli ilmassa suuren urheilujuhlan tuntua. Kuuluttaja huuteli suomalaisia lähtöalueella ennen lähtöämme. Starttasin matkaan oman lähtöryhmän kärjestä parin muun meidän ryhmään kuuluneen pyöräilijän kanssa.

Mikan tyylinäyte

Matkaan päästyämme ensimmäiset kilometrit meni meillä pienellä 3 pyöräilijän ryhmällä edellisten ryhmien hitaampia ohitellen. Noin 20 kilometrin ajon jälkeen alkoi olla jo isompia ryhmiä edessä. Isoissa ryhmissä nopeudet nousivat ajoittain jopa 35-40 km/h ja matka eteni helposti. Isoissa ryhmissä oli myös helppoa ajaa muiden peesissä ja säästellä voimia tuleville kilometreille. Välillä pääsi hetkeksi vetämäänkin ryhmiä. Tapahtumassa oli paljon mukana pyöräilykerhoja Ruotsista ja muualta Euroopasta. Ryhmissä vetovastuuta jaettiin ja nopeudet pysyivät pääasiassa tasaisena. Tapahtumassa oli mukana kaiken tasoisia pyöräilijöitä, aivan eliittitasolta tavallisiin harrastajiin asti. Itse pysähdyin ensimmäistä ja viimeistä lukuun ottamatta kaikilla taukopaikoilla. Tauoilla oli hyvä tarjonta, mm. banaania, suolakurkkua, pullaa, urheilujuomaa, mehua ja vettä. Parilla tauolla oli myös ruokailu, ensimmäisellä oli tarjolla lihapullia ja perunamuusia perusruotsalaiseen tyyliin ja toisella lasagnea. Tauoilla välillä jäi ryhmistä, mutta takaa tuli onneksi uusia nopeita ryhmiä jatkuvasti. Loppua kohden vauhti hieman hidastui, kun kilometrit alkoivat jo painaa jaloissa. Suuremmalta katkeamiselta onneksi säästyin. Viimeiset 50 kilometriä alkoi ottaa jo koville, mutta homma eteni maaliin Motala-joen rannalle. Kokonaisaika oli lopulta 10 tuntia ja 56 minuuttia. Ajoajan keskinopeudeksi muodostui 30,3 km/h. Maalissa oli hieno tunne, kun oli selvinnyt tähän asti pisimmän pyöräilytapahtuman läpi ja ei ole muutenkaan tullut kerralla pyöräiltyä näin pitkää matkaa. Kaikin puolin jäi erinomaiset fiilikset tapahtumasta ja kelikin oli aurinkoinen lämmin koko ajan. Oli myös kunnia osallistua jo 50. kertaa järjestettävään tapahtumaan. Vätternrundanille starttasi tällä kertaa 20002 pyöräilijää ja maaliin selvisi 19352. Team Tre Berg-Bianchi tiimi teki uuden reittiennätyksen 6 tuntia ja 33 minuuttia.

Ei paljon Jeesus-mäet tunnu

Koululle palattuani kävin ensiksi suihkussa ja sen jälkeen oli edessä ruokailu. Illalla vielä grillasimme makkaraa ulkona. Seuraavana yönä lähdimme klo 2:10 kohti Tukholman satamaa, josta palasimme Viking Gracella ja tällä kertaa Turun satamaan. Laivalla nautimme heti alkuun meriaamiaisen ja myöhemmin iltapäivällä oli jälleen buffet edessä. Energiatankkaus oli kohdallaan koko reissun ajan. Turussa olimme klo 19:50 aikoihin ja sieltä jatkoimme kohti Tamperetta. Takaisin Lahdesjärven ABC:llä olimme illlalla n. klo 22.30 aikoihin. Loppuporukka jatkoi vielä Jyväskylään ja Keuruulle ja heillä paluu venyi aamuyölle.
Haluan lopuksi kiittää kaikkia matkalla mukana olleita. Todella huippuporukkaa! Suosittelen tapahtumaa myös kaikille muille, rohkeasti vaan mukaan.

Juhanin seuraava seikkailu alkaa auringon laskettua

2 kommenttia:

1. Mahtava suoritus ja hieno rapsa, onneksi olkoon Juhani ja Mika! Oikein aisti miten pyöräporukassakin voi olla kivaa ja varmasti toista tsempataan. Pistää miettimään josko vielä joskus, ehkä liian rankka kuitenkin.

VastaaPoista
  2. Kattava raportti hienosta tapahtumasta. Kiitos Juhani ja onniittelut teille molemmille. Matka on ollut varmasti huikea kokemus. Pirkka on riittänyt toistaiseksi vielä itselle, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus mukanaan tuo :D

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.