sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Australian kierros III

Great Ocean Road

Tämä kuuluisa maisematie on kaikissa oppaissa mainittu must-kohteeksi, jos vain nurkilla sattuu pyörimään. Me valitsimme tämän nurkan Australiasta juoksujen perusteella ja vasta sen jälkeen aukeni kaikki muu. Australiaan voi lähteä varmasti ihan mille nurkalle tahansa ja koska tahansa pettymättä. No, meillä kävi ainakin tuuri, koska kelit olivat melkolailla kohdillaan koko matkan ajan ja koettavaa oli meidän reitillä riittävästi. Nyt siis pääsimme vihdoin katselemaan kuuluisia merellisiä maisemia. Tässä näytteitä.

London Bridge ennen romahdusta
Aallot tekivät tehtävänsä ja lopulta silta romahti
London Bridgeksi nimetty luonnon muovaama taideteos oli yläkuvan muodossaan vuosia ja vuosia, kunnes tammikuisena päivänä 1990 "silta" otti ja romahti. Tuona hetkenä pari turistia oli tietenkin painellut sillan yli ja jäivät ruikuttamaan saarelle. Heidät pomittiin kyytiin helikopterilla ja kaikki päätyi onnellisesti. Romahtamisen jälkeen luonnon teoksen nimi on London Arch.

12 Apostolia on tämän rannan suosituin taideteos. Nykypäivänä enää 8 apostolia on pystyssä, koska meri tekee hiljalleen selvää näistä kivipaaseista. Yhdeksäs apostoli antoi periksi 2005. Näillä paikkeilla törmäsimmekin sitten jo muutamaan muuhunkin turistiin.

Komeita turistipoikia
Cape Otway Lightstation oli vielä matkan varrella ennen Apollo Baytä, eli huilipaikkaamme. Kyseessä on siis Australian vanhin mantereella toimiva majakka. Kannatti poiketa, kun saatiin paljon tietoa Australian historiasta, tutustuttiin majakanhoitoon ja nähtiinpä taas pari koalaakin.

Keltainen kyltti varoittelee aktiivisista käärmeistä

Näkymät majakasta

Aboriginalien maja

Koala oksien seassa
Apollo Bay oli taas kerran hieno pieni ja viihtyisä merenrantakylä. Jälleen sama virsi kuin jo monena iltana, eli majapaikan haku, syömään ja nukkumaan. Aamulla aamulenkki, aamupala, kävelyä ja matkaan.

Apollo Baysta jatkoimme matkaamme Angleseaan stopaten välillä ihmettelemässä kalastajia Lornessa.

Pallokala oli vetänyt keuhkot täyteen

Anglesea oli se paikka mistä starttaisimme seuraavana päivänä 50km juoksuun. Numeroiden haku alkoi iltapäivällä, joten ehdimme pari tuntia kävelemään ympäri ämpäri. Numerot saimme ja jatkoimme majapaikkaamme parinkymmenen kilometrin päähän Torquayn kaupunkiin.

Tutustuimme vahingossa myös tulevaan juoksureittiin

Venyttely se on mikä kannattaa

Torquay on myös samaa sarjaa kuin melkein kaikki muutkin, suorastaan ihastuttava kaupunki meren rannalla. :-)

Surf Coast Century 50km

Heräsimme yöllä n.klo 2.00, kun palohälytys pirteästi pärähti. Väärä hälytys, mutta uni oli sitten siinä. Kellot oli asetettu soimaan 3.00, mutta korkeintaan melkein tuli uni ennen oikeaa herätystä. Siitä nykästiin aamupalat naamaan, kiskastiin juomareput selkään ja lähdettiin ajelemaan kohti starttia. Lähtö sijaitsi Anglesean hienolla hiekkarannalla klo 5.30. Matkaan lähti 50km ja 100km juoksijat, joita oli yhteensä useita satoja ja kaikilla tuikki päässään kirkas otsalamppu.

Viileä aamu sai pukeutumaan muoviin

Rantsua pitkin lähdettiin
Juoksureitti oli mielenkiintoinen sen kuljettaessa meitä 21km hiekkarantaa pitkin. Muutamia pahoja kivikkoja mahtui matkaan ja välillä piti oikein jonottaa n.10min., jotta kaikki pääsivät erittäin ikävästä kivikosta yli.

Rantaosuuden jälkeen juostiin muutamia kilometrejä ulkoilureittejä pitkin ja samalla alkoi selkeästi nousumetrit. Ulkoilureittien jälkeen siiryimmekin sitten hienon hienoille metsäpoluille.

Välillä oli pestävä tossut, ettei pöpöt siirry rajojen yli

Loppumatkan kuljimme metsäteitä ja rantaa pitkin maaliin. Kyseessä oli kyllä selkeästi yksi hienoimpia juoksuja mihin olemme osallistuneet.
Juoksun jälkeen pysyimme hengissä ja pääsimme takaisin majapaikalle palautumaan.

Torquaysta kurvasimme seuraavana päivänä Geelongiin, joka olikin sitten jo suuri kaupunki. Vietimme siellä päivän, jonka jälkeen oli aika palauttaa auto Melbournen lentokentälle ja hypätä Sydneyn koneeseen. Geelong ei kummemmin säväyttänyt, mutta Sydney oli kyllä todella hieno kaupunki. Kaikki oli suurta ja upeaa. Kaikista rakennuksista pidettiin selkeästi hyvää huolta ja kaikki näyttikin uudelta. Suurimpina kokemuksina oli tietenkin oopperatalo ja valaanbongaus veneily. Nyt siis vihdoin näimme ryhävalaita. Yksi innostui hyppäämäänkin oikein kunnolla ilmaan. Mahtava kokemus sekä valas että koko kaupunki.

Bondi beachin hengenpelastaja

Sydneyn ranta
Olimme matkalla hieman yli kaksi viikkoa ja sinä aikana ajoimme liki 2000km pitkin poikin, kuljimme kävellen ristiin rastiin, koimme paljon kaikkea ihmeellistä, jopa niin paljon, että vielä yli viikko matkan jälkeen unet ovat joka yö matkassa. Kuitenkin tämä kaksi viikkonen riitti vain pienen pieneen pätkään Australian etelärantaa, paljon jäi kokematta. Suosittelen kaikille Australian kokemusta!