sunnuntai 11. syyskuuta 2016

Australian kierros

Kenguruita katsomaan

Lähdettiin elokuun lopulla katsomaan mitä kuuluu maailman toiselle laidalle. Olimme Anun kanssa katsoneet, että Adelaiden edustalla olevalla Kangaroo Islandilla juostaisiin maraton elokuun lopussa ja siitä viikon päästä lähellä Melbournea olisi tarjolla houkutteleva 50km polkujuoksu, matkapäivät siis lyötiin lukkoon.

Laskeuduimme Adelaideen pitkien lentojen jälkeen väsyneinä, mutta täynnä intoa, olimmehan pää alaspäin roikkumassa pallon toisella puolen. Tiedossa oli, ettei mitään helteitä sovi odottaa, kun viettävät alku kevättä tuolla, kun meillä kesä alkaa kääntymään syksyksi, mutta yllätyimme silti kuinka raikasta siellä olikaan. Aamun tunteina mittari tuskin nousi 5 astetta ylemmäs. Raikas ilma potki meidät kohti hotellia ja kaupungin keskustan reunaa. Aamun seikkailujen jälkeen saimme huoneemme iltapäivällä ja päikkäreiden jälkeen kävimme tutustumassa kylään ja poikkesimme syömässä, muuta ei tarvinnut suunnitella sille päivälle.

Ihan pihalla Adelaidessa

Jet lagi oli sekoittanut pään

Adelaiden puistohölkkä

Seuraava päivä valkeni ja seitsemän aikoihin lähdimme Anun kanssa viereiseen puistoon aamuhölkälle. Seurueemme jäsen Jarmo a.k.a. Iskä käänsi kylkeä hotellilla. Hieno iso puisto tarjosi hienoa maisemaa ja päivästä näytti tulevan kaunis. Lenkuran jälkeen lähdimme kiertelemään kaupunkia ja käväisimme samalla vuokraamassa auton. Autoa vuokratessa mietimme vakuutusta ja lopulta päädyimme ottamaan täyden vakuutuksen ilman omavastuuta. Tässä kohtaa emme vielä tienneet millainen "liikenne" hämärän ja pimeän aikaan tuolla voi olla villieläimien puolesta, mutta päätös oli viisas, vaikka emme matkalla mitään tötöilleetkään.

Muuten hyvä rassi, mutta oliva laittanee ratin väärälle puolen

Olimme Adelaidessa kaksi päivää, mikä riitti meille ihan hyvin. Rauhallinen mukava kaupunki, mutta ei mitään ihmeellistä. Kesän kuumilla ranta varmasti vetää puoleensa jne.

Olimme varanneet hyvissä ajoin lauttamatkan Sea Linkin lautalta Kangaroo Islandille perjantai aamusta ja paluun sunnuntai aamulle. Lähdimme perjantai aamuna ajelemaan kohti Cape Jervistä mistä lautta lähtisi. Kun olimme ajaneet muutaman kymmenen kilometriä huomasimme ensimmäiset kuolleet kengurut tienpielessä. Varoituksia kenguruista tiellä oli jatkuvasti, eikä suotta. Päivänvalossa loikkijat pysyvät poissa liikenteestä, mutta valojen sammuttua eivät. No, me pääsimme satamaan hyvissä ajoin ja meidän lauttaa edeltävä venho oli juuri lastausvaiheessa. Anu ja Jarmo menivät terminaaliin selvittämään meidän matkaa ja saivatkin yllättäen liput jo tähän aikaisempaan lauttaan.

Kova rauta
Lautalla seilattiin n.45min, Kangaroo Islandille. Mukavan seilauksen jälkeen ajoimme majapaikkaammen Kingscoteen, missä majoituimme Ozone hotelliin, mikä oli samalla maratonin päämaja. Haimme numeromme lauantai aamun koitosta varten ja majoittauduimme huoneeseemme. Kävimme Kingscoten kylän läpi ja tsekkailimme paikkoja. Kyseessä ei ollut mikään kovinkaan suuri kylä, mutta oikein viihtyisä paikka. Tutuistuimme paikallisiin hylkeisiin ja pelikaaneihin sekä juttelimme muiden maratonille tulijoiden kanssa. Mukavaa ja leppoisaa meininkiä siis.

Tämä neitokainen starttasi maratonilleen nro.504

Markus nauttimassa auringosta

Pelikaanit ottivat helppoa

Varoitus

Siellähän se voimissaan

Maraton

Kangaroo Island maraton järjestettiin nyt toista kertaa ja meillä oli kunnia olla ensimmäiset suomalaiset radalla. Maratonin startti oli n.100km päässä hotelliltamme Flinders chasen luonnonpuistossa. Kuljetus lähtöpaikalle starttasi hotelliltamme klo 5.00. Bussikusi kehotti kaikkia pitämään turvavyöt kiinni, koska kunguru saattaa hypätä koska tahansa tielle. Tällä matkalla meille selvisi mitä pimeällä ajaminen tosissaan on. Bussikyyti ei tosiaankaan ollut tylsä, koska isuimme etupenkissä paraatipaikalla katsomassa tätä näytelmää. Koko matkan tiellä oli todella paljon kaiken kokoisia kenguruita ja mitä lie eläimiä. Onneksemme emme vahingoittaneet yhtäkään ötökkää. Saavuimme lähtöpaikalle n.30min. ennen lähtöä ja olimme todellakin jäässä ennen starttia. Lämpöä oli max.3 astetta. Olimme varustautuneet pitkillä pöksyillä, takilla ja olipa Anulla pipo ja hanskatkin. Muut lähtijät olivatkin sitten shortseissaan ja t-paidoissaan tekemässä lähtöä. Moni kävi kysymässä mistä olemme, kun niin kovin kylmissämme näytimme olevamme.

Kylymä

Kohti Snake Lagoonia

Erikoiset kivet kalliolla

Koala evästi puun latvassa
Matkaan päästiin kohmeisin jaloin. Reitti oli suurelta osin edes-takainen muutamaa poikkeamaa lukuun ottamatta. Mäkeä riitti heti alkuun ihan mukavasti ja samalla, kun nousimme alkoi lämpötilakin tehdä samoin. Koko matka kuljettiin kapeaa asvalttitietä pitkin suurimmaksi osaksi metsän keskellä ja muutamissa kohdissa kävimme meren rannalla. Reitti oli rankka, mutta kaunis maisemiltaan ja huoltopisteitäkin riitti mukavasti.

Kaikkiaan maratonille voi antaa kiitosta, kaikki pelasi ja järjestäjät olivat innostuneita.

Hölkän jälkeen huilasimme hetken ja lähdimme kylälle syöpöttelemään. Seuraavana aamuna jatkoimme matkaa lautalla seilaamisen jälkeen kohti Great Ocean Roadia, joka kurvailee Adelaiden ja Melbournen välimaastossa, mutta siitä lisää tuonnenmpana...