keskiviikko 20. lokakuuta 2010

Uutisia ja muistutus

Tervetuloa takaisin kaikille meidän maailmanmatkaajille ja onnittelut hienoista juoksuista. Kiva, että olitte niin isolla porukalla edustamassa Suomea ja etenkin tietysti Team Raholaa! Toivottavasti valokuvallinen raportti tulee vielä perästä.

Perjantaina 22.10. on taas pumpin jälkeen klo 18-19 Anun uusi vähän taistelulajeihin pohjautuva ilmainen hikijumppatunti! Tule katsastamaan mistä on kysymys ja antamaan arviosi siitä, kannattaisiko samantyylinen tunti ottaa mukaan seuraavaan ohjelmistoon. Pari tuntia on jo vedetty ja porukkaa on ollut ihan mukavasti mukana. Kokemuksesta voin muuten sanoa, että mitä useammalla tunnilla käy, sitä enemmän se hiki jatkossa lentää, kun systeemit ja muuvit on tuttuja.

Sunnuntaina 24.10. on taas sitten perinteinen pitkä lenkki klo 10 alkaen Raholasta, tervetuloa kaikki mukaan. Matka on varmaan jotain 20+ km.

Torstaina 29.10. klo 22 päättyy nimikisan äänestys. Muistakaa nyt hyvät ihmiset äänestää! Linkki ohjeisiin on tässä. Äänestys päättyy 29.10. klo 22. Muutamia ääniä on jo tullut, mutta enemmän kaivataan. Äänestää saa ihan kaikki, vaikka ei ikinä ole juossut tai aikeissa juosta tai jos sattuu vaan olemaan vierailulla täällä sivuilla :) Ensi maanantaina 25.10. on juoksutunnin jälkeen taas kokous aiheesta, sinnekin tervetuloa mukaan. Kokoonnutaan Raholan kahviossa.

Ensi viikon lauantaina 30.10. on sitten ne kauan odotetut pikkujoulut. Aloitetaan klo 13 2h ilmaisella spinningillä Raholassa, jonka jälkeen saunan ja suihkujen ja perinteisten glögien jälkeen siirrytään ravintola Plevnaan syömään (ja juomaan) klo 17. Spinningiin ei tarvitse ilmoittautua, mutta jos tulet syömään, merkitse ystävällisesti nimesi ja listalta valittu ruokasi ilmotustaululla olevaan listaan. Tämä siksi, että osataan varoittaa ravintolaa etukäteen ja ruokia ei tartte ehkä ihan paria tuntia odotella. Voit toki myös tulla vain spinnaamaan (muista tonttilakki) tai vain syömään, ihan oman valinnan mukaan. Ota mukaasi myös MAX 5€ lahja, jos haluat itse saada myös pikkujoululahjan. Lahjat vaihdetaan juhlallisesti Plevnassa. Pikkujouluissa on muuten myös tarkoitus julkistaa nimikisan voittanut nimi ja palkita nimen keksijä! Aikaisempien vuosien kokemuksella voin sanoa, että näitä pippaloita ei kannata jättää väliin :)

sunnuntai 17. lokakuuta 2010

Huippujuoksuja, upea reitti

Juoksukeli oli huippu sunnuntaina 17.10. kun Team Rahola rynnisti matkaan Amsterdamin maratonille. Lampomittari oli selvasti alle 10 asteessa mutta tuuli vain kohtuullisesti ja AURINKO paistoi pilvettomalta taivaalta. Reitti oli tasainen ja upea, kanssajuoksijoita vaatimattomat noin 15 000 kpl ja tunnelma kerta kaikkiaan mahtava. Hollantilaiset osaavat kannustamisen! Ja osaa suomalaisetkin: lippuja liehutteleva kannustusjoukkomme oli koko ajan hengessa mukana, ja heitakin kannustettiin atiivisesti.

Tahan valiin: paljon onnea Laura 30 v.!

Ja sitten maratoonarit kertovat omin sanoin. Ensikertalaiset aloittavat.

ensikertalaine Maija-Liisa, aika 4.16: Olosuhteet olivat hyvat ja tankkaus onnistui. Juoksu tuntui hyvalta 30 km asti, sitten pohkeet rupesivat jaykistymaan. Viimeiset kilometrit olivat tuskaa, mutta fiilis oli silti hyva!

ensikertalainen Tarmo 4.11: Tama meni helposti, olosuhteet olivat parhaat mahdolliste. Energiaa riitti koko ajan. Polvi alkoi osoittaa jotain merkkeja 30 km jalkeen. Seurailin Maria viimeiset 7 km ja loppu menikin hyvin.

Outi 4.22: Buranan voimalla mentiin, jalka kesti ja meininki oli mahtava. Yleison kannustus oli hienoa!

Mimmi ja ennatys 4.15: Juoksu meni hienosti, mika oli mahtavaa. Puskapissalla Marin kanssa saatiin paikallisesta pervosta katselija, mika ei ollut kivaa.

Mari ja ennatys 4.12: Hyva tasainen reitti kulki alusta loppuun hienosti, ei tullut muuria vastaan.

Maikku ja ennatys 3.45: Juoksin koko matkan Anun kanssa, kivaa oli ja nahtiin lehmia, lampaita ja isoja pupujusseja, jotka olikin joutsenia.

Anu 3.45: Mahtavat maisemat joita kannatti katsella (vaikka juoksikin lujaa)!

Markus 3.30: Kerta kaikkiaan ihanaa. Jalka pelitti alusta loppuun hyvin, vain loput 5 km oli taistelua. Se jai .harmittamaan, etta havisin Paavo Pesusienelle. (toim.huom. revanssi odotettavissa ensi vuonna?)

Mika ennatys 4.16: Raholan sopulilauman kanssa oli kiva juosta.

Minna, puolikas ja aika 2.04: Ei tullut ennatysta mutta juoksu kulki mainiosti. Nautinnollista joka kilometri. Karnevaalimeiniki oli mahtavaa. Erityiskiitos henk.koht. huoltojoukoille.

lauantai 16. lokakuuta 2010

Viimeiset pastat vedetty turpaan

- Voi luoja ma oksennan. Voi morjens! toteaa Maikku vipana iltana ennen Amsterdamin maratonia. Maikku ei enaa syo mitaan, mutta Outi kiskoo viela sangyssa sipseja ja urheilujuomaa. Naiset vetaa lappuja rintaan ja chippeja kenkiin. Markus opastaa laittamaan chipin kenkaan ja meinaa saada Mimmilta turpiinsa. Maija aikoo nukkua kengat jalassa, jotta ei varmasti myohasty lahdosta. Maijaa jo jannittaa, mutta Tarmoa kuulemma ei. Numero on Tarmollakin silti jo rinnassa. Mari hihkuu onnesta kun paasee juoksemaan. Marin illan ei pitanyt olla syomista, mattoa mutta toisin kavi. Anu opastaa kaikkia eika muka jannita omaa juoksuaan. Katja on nautiskellut punkkua pitkin paivaa ja Mika on katsellut katkerana sivusta. Huomenna roolit vaihtuu? Minna sai geelia ja energiajuomaa Maija-Liisalta ja Marilta, kun oli taas valmistautunut niin hyvin. Oikea matka valittu. No niin sitten nukkumaan hyvaa yota!

Klo 7 Amsterdamin aikaa eli 8 Suomen aikaa aamupala. Klo 8 Adamin aikaa metrolla kohti lahtoaluetta. Paitsi Minna nukkuu pitkaan....Peukut pystyyn kotona.

Amsterdamissa ollaan

Terveisia lauantaiaamuisesta Amsterdamista! Taalla ei ole skandeja joten saatte taman raportin aidosti ilman aakkosia.

Tunnelmat ovat hyvat. Keli harmahtaa ja lievan tuulinen. Perjantaina tuli vetta niskaan mutta huomiseksi odotamme loistokelia.

Eilinen meni hotellia, ravintolaa numerolappuja hakiessa. Kaikki loytyivat. Lentokentalta paastiin hotellille junalla ja metrolla seikkaillen. Hotelli loytyi pienen etsimisen jalkeen, meinattiin ensin lahtea tasan vaaraan suuntaan. Tarmo on opetellut koko Amsterdamin kaavan ja tavat ulkoa ja on nailla taidoilla pelastanut vahaosaisemmat monilta kiperilta eksymisilta. Outilla ja metron porteilla tuntuu olevan jonkinasteisia erimielisyyksia, mutta toistaiseksi Outi on voittanut. Myos raitiovaunua on kokeiltu. Suurin osa laumasta yritti tosin tunkea sisaan ulostulon kautta. Hollantilaiset tuijottivat hyvantahtoisesti, koska taalla on totuttu nakemaan kaiken maailman pohkoja.Ruoka on ollut hyvaa ja pastaa on syoty. Naurua on riittanyt.

Vain marathonexpo oli lieva pettymys koska kojuja oli vahanlaisesti eika Anu paassyt maistelemaan karkkeja niin paljon kuin olisi halunnut. Ostoksia kuitenkin tuli tehtya.

Ensikertalaisia maratonmatkaajia Tarmoa ja Maija-Liisaa ei kuulemma jannita yhtaan - viela. Konkareita sen sijaan jo jannittaa.

Teksti: Minna, Maikku ja Anu

perjantai 15. lokakuuta 2010

Kisaraportti: Vantaan puolimaraton ja funrun 10.10.2010

Nyt kun Amsterdamin porukka on saatu turvallisesti matkaan, on aika kääntää vielä hetkeksi katseet menneisyyteen, tarkemmin sanottuna viime viikonloppuun. Vantaalla juostiin viime sunnuntaina taas jokasyksyiseen tapaan maraton, puolimaraton ja funrun. Tiimillä oli tällä kertaa huikea edustus, kun matkaan starttasi jopa kuusi Team Raholan nimissä juoksevaa henkilöä. Neljä juoksi sen lyhyemmän eli fun runin eli varttimaran eli 10,55km ja kaksi juoksi puolimaratonin. Ensikertalaisia mukana oli tällä kertaa ilmeisesti kolme, kaksi puolikkaalla ja yksi funrunilla. Mutta sitten itse tarinoihin, ole hyvä Tiina:

Tiina H ja Se elämäni ensimmäinen Puolikas Vantaalla 10.10.2010
(Näyttää muutes hienolta tuo pvämäärä, toiset tahtoo moiset lukemat hääpäiväkseen, toiset vaan juoksee...)

Juoksukaverina vierellä tässä ikimuistoisessa tapahtumassa oli Hanna, jonka olen ainakin kerran onnistuneesti houkutellut Yhteislenkille. Ja todistusaineistoa ei sitten juoksusta ole muuta kuin se virallinen aika. Eipä tullut mieleen, että kuviakin voisi ottaa

Ensin hieman taustatietoa: Tavoite ja suunnitelma oli juosta ensimmäinen puolikas ensi toukokuussa HCR:ssä. Mutta mitäpä ei hyvän ystävyyden ja kaveruuden hyväksi tekisi siinä vaiheessa kun Hannan alkuperäinen juoksukaveri joutuu perumaan osallistumisensa... Vantaalle matkasimme Hannan kyydillä ja se viimeinen valmistautuminen tehtiin urheilujuomalla ja Imodiumilla... Lievää jännitystä oli mahdollisesti havaittavissa... Perille saavuimme hiukan ihmetellen, että kuinkas täällä oikein kuuluu käyttäytyä. Onnistuimme kuitenkin saamaan jonkunmoiset numerolaput rintaan, jonka jälkeen oli sitten startin odottelua. Samalla yritimme päästä Hannan kanssa "sopuun" juoksun tavoitteista. Olin vähän laskeskellut, että sellainen 2.15 olisi kiva ja hyvä. Hannan mielestä taas kerran oltiin suurilla puheilla liikkeellä ja jos nyt ihan maaliin päästäisi ennen sulkeutumista. Parhaimmillaan syke oli hiukan yli 200 tässä vaiheessa. Hiukan oli outo olo...

Ensimmäiset 5 km kävin sisäistä keskustelua itseni kanssa ihmetellen miksi ihmeessä olen moiseen tapahtumaan lähtenyt. Ei yhtään kivaa/hauskaa! Juokseminenkin oli vähän väkinäistä. Tavoite kun oli juosta aika samaa vauhtia koko matka. Seuraavat 5-15 km olikin sitten oikeastaan melko helppo juosta ja fiilikset oli korkealla. Liekö sitten noilla kilometreillä kyseessä jonkunmoinen "herätys ja valaistuminen", "mieletöntä että ollaan lähdetty, huippua olla paikalla ja kivaa juosta!" Sitten ne viimeiset 5 km: aavistusta muutamasta rakosta, väsymystä ja painavat jalat. Siinä sitten vaan sisulla samaa vauhtia loppuun asti! Ja voi sitä onnen ja tyytyväisyyden tunnetta maalissa. Kyllä kannatti lähteä ja juosta. Loppuaika 2.11.01. Me ollaan Hannan kanssa niin tyytyväisiä!!!

Seuraavana päivänä: puujalat (todella!), muutama rakko, varpaan päät kipeät ja yksi kynsikin tulee irtoamaan. Ei muuta kun kohti Helsinki City Runia ja Tukholmaa. Mutta sitä ennen ehdottomasti lisää treeniä, lisää juoksuja ja pitkiä lenkkejä!!!

Tässä vaiheessa viimeiseksi kuuluu jakaa kiitokset. Eli kiitos Hanna! Kiitos Mari T kaikesta kannustuksesta ja neuvoista ja joskus jopa "puoli-pakottamisesta"! Kiitos Anu niin pal ohjeista, vinkeistä ja neuvoista! Kiitos Team Rahola olemassaolosta. Kiitos ihan minä itte!

Mun mielestä tässä kiteytetään tää koko homman ydin ja idea. Siinä jossain vaiheessa se pikkuhiljaa kaikille kirkastuu, että miks tätä hommaa tehdään. Sitä ei oikein voi kenellekään kertoa, se on pakko itse kokea. Hienoa, että Tiina ja Hanna löysi meidän kautta tien tähän "valaistumiseen".

Funrunilla mulla oli hyvä henkilökohtainen edustus, kun sain seurakseni seuroista parhaimman: oma sisko ja sen mies, oma veli ja kaiken kruununa oma rakas aviomies! Lähdimme yhtä matkaa Tampereelta kohti päämajana toimivaa veljen kotia Vantaalla. Olimme perillä hyvissä ajoin ja ehdimme siinä intoutua ja hermoutua kukin omalla tavallamme. Miehet koitti tietenkin näyttää coolilta ja kylmän viileiltä, mutta me naiset kyllä täpistiin sitten senkin edestä.. Lähtöpaikalla aikaa ei ollut enää paljon, vessaan ei edes enää ehtinyt, kun piti jo mennä lähtöön hytkymään. Ehdin kuitenkin nähdä puolimaratoonarit siinä vielä ovensuussa ja koitin jotain järkevää ja rohkaisevaa kokemuksen syvällä rintaäänellä heittää. Mulla tää oli jo 4. kerta Vantaalla ja reitti oli sikäli tuttu, että tiesin sen olevan hyvä ekalle puolikkalle. Tasainen ja hyvät huollot. Harmittavasti vaan kolea sää oli karsinut porukkaa kannustamasta, mutta onneksi siinä 9 kilsan paikkeilla oli tuttu hauska rytmiryhmä, joka sai konkarillekin tipan linssiin.

Ennen...

.. ja jälkeen

Täysiä vedettiin ja suurin osa oman teki jopa oman enkkansa. Kaiken kaikkiaan ei voinut olla muuta kuin tyytyväinen omaan suoritukseen. Ihanasti vielä aurinkokin alkoi paistelemaan paluumatkalla.

Toinen Hanna eli mun sisko kuvaa tunnelmiaan funrunilla näin:
Hiukan jännitti ennen kisaa koska tämä oli vasta toinen kerta ikinä kun juoksen noin PITKÄN matkan (edellinen kerta oli siis vuosi sitten samaisessa kisassa), yleensä lenkkini ovat olleet tasaiseen tahtiin n. 5 km ja aika harvoin olen ylipäätään edes lenkkiä juossut, ehkä kerran viikossa tai harvemmin.. No kun Laura tästä Vantaan kisasta mainitsi, niin toki olin silti heti lähdössä ja tavoite oli selvä alusta asti, viime vuotinen aika oli alitettava, sehän on selvä!

Lähtö siis jännitti mutta ajattelin aloittaa rauhallisesti etten hyydy sinne viiteen kilsaan, hyvin piti suunnitelma, en hyytynyt. Reitti oli kiva vaikka suorilla osuuksilla oli ihan järkyttävä tuuli, tietysti vastainen.. Pari juomapistettä matkan varrella oli just sopivasti ja koko mukilliset hörppäsin molemmista.

Monet meni matkan varrella ohi vaikka kaikkeni laitoin peliin. viimeiset 1,5 km olivat vaikeimmat, meinasin jo kangistua mutta ajattelin että jos uutta enkkaa koitan, niin pakko sitä on kärsiä tuskaakin sen takia, ei sitä helpolla saa :) Sen tiesin että suurin osa porukastamme oli jo tullut maaliin ja Laura siinä jo huutelikin kannustushuutoja vähän ennen maalia ja koitin vielä vähän kiristää loppumetreillä ja hei, uus enkka tulikin!!!! Nipistin yli kaksi minuuttia viime vuotisesta ajasta ja olo oli mahtava!! Aika oli nyt siis 1.07.47 ja siihen olen tyytyväinen.

Kiva oli juosta ja oli tosi kiva kun oli vähän isompi porukka mukana.

Ens vuonna Vantaalle taas, sehän on jo perinne!

Olen samaa mieltä, sinne vaan kaikki ens vuonna :)

tiistai 12. lokakuuta 2010

Amsterdamiin lähtijät HUOM! lähtö klo 4.00

Ensinnäkin lähtöaikaa on muutettu, lähtö lentokentälle on klo 4.00 perjantaiaamuna Raholan pihasta! Tämä ihan vaan sen takia, että ei tartte sitten turhaan ressata sitä ehtiikö koko koneeseen vai ei. Tämän lisäksi ajattelin koota teille pientä listaa siitä, mitä kannattaa pakata mukaan:
  • lenkkarit
  • passi
  • lompakko
  • hammasharja
  • mp3-soitin
  • juomapullovyö
  • tiimipaita
  • sykemittari
  • muut juoksuvaatteet (useita vaihtoehtoja)
  • kompressiosukat (jalkaan jo koneeseen!!)
  • omat aamupalat
  • omat naposteltavat huoneeseen
  • vaseliini
  • talkki
  • rakko yms. laastarit
  • kylmägeeli
  • mangnesiumia
  • liput ja laput numeroiden hakuun
  • lentoliput (tai jotain dokumenttia siitä)
  • bailuvaatteet irkkubaaria varten :)
  • kamera
  • puhelin
  • vaihtovaatteet

Jos sulle tulee jotain muuta mieleen, pistä ihmeessä kommentteihin lisää!

Tarkennus edelliseen ja pari muuta asiaa

Kuten notkeasilmäisimmät jo huomasivatkin, oli edelliseen tekstiin livahtanut pieni matemaattinen virhe, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin! Amsterdamin maratonin lähtö on siis paikallista aikaa 9.45 ja Suomen aikaa 10.45 eli saadaan täällä kotimaassa nukkua vielä tunti pidempään mikäli jännitykseltä pystymme! Niin ja se teksti oli siis Markuksen käsialaa, vaikka mun nimi siellä perässä koreilikin, senkin oli fiksut jo päätelleet, hyvä!

Ensi maanantaina on sitten kotiinjääville normaaliin tapaan yhteislenkki normaaliin aikaan 18.30-19.30 Raholasta, tervetuloa vaan kaikki uudet ja vanhat. Mennään joku hyvä n. 8 km peruslenkki ja spekuloidaan Amsterdamin tuloksia.. Tämän viikon torstaina on myös yhteislenkki klo 20.00 alkaen liikkikseltä. Luvassa on semmoinen kevyt ihana viimeistelylenkki n 1h.

Ja vielä sellainen uutinen, että Anu tekee vielä uuden Zero Point -tilauksen marraskuussa eli jos möyhästyit tästä edellisestä, niin ei hätää, vielä niitä saa. Anulta saa broshyyreja ja netistä näkee myös aika hyvin kaikki tuotteet. Muistakaa vielä se super -50% alennus, joka me (kyllä, sinäkin) saadaan näistä kaikista tuotteista Anun kautta tilattuna. Mahtavaa! Pitäiskö sitten tilata vielä ne mikrohierovat legginssit, kun niitä nyt on niin kehuttu?!

Ja muistakaapas äänestää nimikisassa, ohjeet ja ehdokkaat täällä.